Я – за вами
Хочемо ми того чи
ні, а час від часу кожному доводиться стояти у черзі – до лікаря, у касу банку,
в магазині, в установах реєстрації, прийому та обміну документів і довідок...
Тривалість перебування у черзі залежить від багатьох факторів і може коливатися
від кількох хвилин до кількох годин, а то й днів. Однак це ще півбіди, бо іноді
треба займати кілька черг одночасно.
Черга – це не
вітчизняний "винахід". Доволі часто вони утворюються в багатьох
країнах близького і далекого зарубіжжя, а "черговий" бізнес на Заході
уже давно став джерелом заробітку для кмітливих підприємців. В іспаномовних
країнах навіть існує термін "трамітадор" – так називають людину, яка
за певну винагороду займає чергу для когось і сумлінно стоїть у ній.
Паростки цього
бізнесу нещодавно почали з'являтися і в нас. Щоправда, лише у великих містах.
Ідея "відстоювання" за когось у черзі може декому здатися
новаторською, але це тільки на перший погляд. Зокрема відомо, що навіть така
могутня організація, як Комітет держбезпеки СРСР, з-поміж іншого намагалася
протистояти комерсантам, які пропонували "чергові" послуги, але це не
дало відчутного результату і практично не вплинуло на кількість бажаючих
підзаробити в такий спосіб. Крім того, напевно, кожен хоч раз просив когось з
рідних чи знайомих трохи постояти за себе у черзі, щоб тим часом устигнути
владнати інші справи.
Черги, хоч і як
пафосно це звучить, мають міжнародний характер, однак через особливості
національних менталітетів суттєво різняться, насамперед поведінкою тих, хто в них
стоїть. В ідеалі черга – це якась кількість людей, котрі на щось очікують.
Однак, на жаль, у реальному житті з різних причин послідовність порушується, і
ми починаємо проявляти далеко не найкращі свої риси. Тому чергу можна ще
назвати індикатором людяності, витримки, совісті, порядності й поваги до
оточення. Адже дехто не соромиться використовувати фізичну силу, хитрість чи
відвертий обман, щоб опинитися попереду інших, а це, погодьтеся, не сприяє
хорошому настрою і нервує навіть найспокійніших "черговиків". Сприяє
цьому ще й втома, монотонність стояння в черзі й постійне напруження, "щоб
не проґавити своє місце". Достатньо одної маленької іскри (неправильної
поведінки, недоброзичливого погляду чи грубого слова) – і наелектризована
атмосфера може вибухнути неабиякою сваркою.
Щоб цього не
сталося і "правильності" процесу очікування ніхто не заважав, майже у
кожній черзі знаходяться люди, які пильно стежать за дотриманням головного
неписаного правила: "Першим прийшов – першим отримав". Способи
протистояння "порушникам" різні, однак, як свідчить життя,
найефективніше себе зарекомендували списки "черговиків" і їхня
ситуаційна консолідація проти "чужаків".
Про черги можна
писати багато. Ставлення до них – не найкраще. І будемо сподіватися, що вже не
за горами той час, коли науково-технічний прогрес назавжди позбавить нас від
них. Проте сьогодні вони є невід'ємною складовою нашої реальності. Від цього,
принаймні поки що, ми нікуди не подінемось, а тому єдине, що нам залишається,
стоячи в черзі, – поводитися толерантно і гідно. По-людському.
Віктор Миронець
Комментариев нет:
Отправить комментарий