Новий Древній Київ. Жива ілюстрація до історичного роману
Однак, хоч би як
там було насправді, думаю, першопричиною цього явища усе ж є те, що Новий
Древній Київ – це суцільна жива ілюстрація до моїх улюблених художніх творів
про славні та давні часи. Зокрема кожну тутешню споруду можна асоціювати із
подіями, описаними в романах Семена Скляренка. Взяти хоча б Михайлівські
ворота. Це ж, напевно, саме та брама (або принаймні подібна), через яку
князівський дружинник Добриня, прикривши своїм щитом, таємно провіз на Гору
свою сестру Малушу – майбутню ключницю княгині Ольги та, по сюжету книги, матір
князя Володимира. Або капище на пагорбі Перуна, на якому щосвітанку «жерці
розпалювали вогонь… і на тлі чорного неба вирізувався тесаний з товстелезного
дуба Перун». Чи реконструйована середньовічна лодія – саме на такій княгиня
Ольга здійснила подорож до Константинополя, аби зустрітися Василевсом
Костянтином. Словом, дивитися тут є на що, а порівнювати й поготів.
Віктор Миронець.
P.S. Епілог

Одразу після
цього на Горі – у теремах княжих, на дворах воєвод, бояр, тисяцьких і тіунів,
що стояли посеред Гори, і в землянках і хижах гриднів (княжої охорони),
смердів, ремісничого люду, що тулились до внутрішніх стін города, -
запалювались жовті вогники, чулись голоси, іржали коні, ревла худоба. Тоді ж
опускали міст, через який з Гори ішов шлях до Подолу. Довго рипіли журавці,
щось вигукувала в пітьмі сторожа, нарешті, торкаючись протилежного кінця рову,
гупав міст.
По той бік рову
вже ждали, бо на дерев’яному настилі мосту одразу ж тупотіли коні, лунали кроки
багатьох людей – то сюди, на Гору, з Оболоні й княжих садів і городів холопи
везли молоко, овочі й зілля (овочі – садовина, зілля – городина), поспішали на
роботу здателі (будівельні майстри), всілякі кузне ці, яким не було де жити на
Горі і які тулились у хижах і землянках переграддя. Гора оживала. Вже бряжчала
ключами й ходила, присвічуючи ліхтарем, з своїми дворянами (слугами на княжому
дворі), одмикала кліті й медуші ключниця Ярина; ремісники й кузнеці запалювали
й роздмухували горна, скрізь над димарями вставали й вились до неба димки;
пахло свіжим печеним хлібом, рибою, м’ясом; жерці розпалювали вогонь на
требищі, і на тлі чорного неба вирізувався тесаний з товстелезного дуба Перун.
Поблискуючи срібними вусами й бородою, він, здавалося, підіймається навшпиньки
й дивиться через стіну гори на Подол, Дніпро і далекий, темний ще берег.
На головному
конці (вулиці) Гори, що тягнувся від Подольських воріт до требища, видно було
все більше возів, спроквола їхали на конях гридні, а далі забряжчали об камінь
посохи – бояри й воєводи, мужі ліпші й тіуни поспішали до широких дверей
княжого терема, щоб бути там, коли покличе княгиня…»
Семен Скляренко, історичний роман «Святослав».
Комментариев нет:
Отправить комментарий