Новий Древній Київ. Жива ілюстрація до історичного роману
Відвідуючи Новий Древній Київ у «Парку Київська Русь», завжди мимоволі
згадую історичні романи Семена Скляренка «Святослав» та «Володимир». Хтозна,
можливо, тому, що вони справили на мене незабутнє враження і от уже з добрий
десяток років перебувають у статусі улюблених книг. А, може, через те, що саме
з них вперше дізнався, а головне – запам’ятав багато цікавих та маловідомих
фактів з минулого Київської Русі.
Однак, хоч би як
там було насправді, думаю, першопричиною цього явища усе ж є те, що Новий
Древній Київ – це суцільна жива ілюстрація до моїх улюблених художніх творів
про славні та давні часи. Зокрема кожну тутешню споруду можна асоціювати із
подіями, описаними в романах Семена Скляренка. Взяти хоча б Михайлівські
ворота. Це ж, напевно, саме та брама (або принаймні подібна), через яку
князівський дружинник Добриня, прикривши своїм щитом, таємно провіз на Гору
свою сестру Малушу – майбутню ключницю княгині Ольги та, по сюжету книги, матір
князя Володимира. Або капище на пагорбі Перуна, на якому щосвітанку «жерці
розпалювали вогонь… і на тлі чорного неба вирізувався тесаний з товстелезного
дуба Перун». Чи реконструйована середньовічна лодія – саме на такій княгиня
Ольга здійснила подорож до Константинополя, аби зустрітися Василевсом
Костянтином. Словом, дивитися тут є на що, а порівнювати й поготів.
Коли вперше читав
романи «Святослав» та «Володимир», «Парку Київська Русь» не існувало, тому усі
описи Гори (дитинця) виникали лише в уяві, а разом з ними з’являлося нестримне
бажання побачити все на власні очі. Тоді ще не знав, що є люди, які задумали дивовижну
і, на перший погляд, фантастичну справу – перенести бажаючих в минуле, щоб вони
змогли відчути дух великої епохи. Тож, поки знову й знову перечитував свої
улюблені книги, поблизу сучасної столиці нашої держави розпочалося грандіозне
будівництво – відтворення в масштабі 1 до 1 архітектурного образу центральної
частини Древнього Києва V-XIII століть, відомого
в історичних джерелах як Дитинець Києва, Град Володимира і Гора. Та
найголовніше – після тисячолітньої дрімоти тут відродилася атмосфера Київської
Русі, яка зрештою й наповнює Новий Древній Київ життям.
Віктор Миронець.
P.S. Епілог
«Гора, як і
передграддя з Подолом, прокидались рано, до схід сонця. Тільки друга, нічна,
зміна сторожі закінчувала свою варту, приходили сторожі денні, на вежах і
наокруг стін Гори – від Подолу, Дніпра й Перевесища – лунали звуки бил: ніч
закінчувалася.
Одразу після
цього на Горі – у теремах княжих, на дворах воєвод, бояр, тисяцьких і тіунів,
що стояли посеред Гори, і в землянках і хижах гриднів (княжої охорони),
смердів, ремісничого люду, що тулились до внутрішніх стін города, -
запалювались жовті вогники, чулись голоси, іржали коні, ревла худоба. Тоді ж
опускали міст, через який з Гори ішов шлях до Подолу. Довго рипіли журавці,
щось вигукувала в пітьмі сторожа, нарешті, торкаючись протилежного кінця рову,
гупав міст.
По той бік рову
вже ждали, бо на дерев’яному настилі мосту одразу ж тупотіли коні, лунали кроки
багатьох людей – то сюди, на Гору, з Оболоні й княжих садів і городів холопи
везли молоко, овочі й зілля (овочі – садовина, зілля – городина), поспішали на
роботу здателі (будівельні майстри), всілякі кузне ці, яким не було де жити на
Горі і які тулились у хижах і землянках переграддя. Гора оживала. Вже бряжчала
ключами й ходила, присвічуючи ліхтарем, з своїми дворянами (слугами на княжому
дворі), одмикала кліті й медуші ключниця Ярина; ремісники й кузнеці запалювали
й роздмухували горна, скрізь над димарями вставали й вились до неба димки;
пахло свіжим печеним хлібом, рибою, м’ясом; жерці розпалювали вогонь на
требищі, і на тлі чорного неба вирізувався тесаний з товстелезного дуба Перун.
Поблискуючи срібними вусами й бородою, він, здавалося, підіймається навшпиньки
й дивиться через стіну гори на Подол, Дніпро і далекий, темний ще берег.
На головному
конці (вулиці) Гори, що тягнувся від Подольських воріт до требища, видно було
все більше возів, спроквола їхали на конях гридні, а далі забряжчали об камінь
посохи – бояри й воєводи, мужі ліпші й тіуни поспішали до широких дверей
княжого терема, щоб бути там, коли покличе княгиня…»
Семен Скляренко, історичний роман «Святослав».
Комментариев нет:
Отправить комментарий